LT   EN   RU  
2019 m. spalio 22 d., antradienis Straipsniai.lt - Teminis naujienų ir straipsnių katalogas
  Internetas
  Technologijos > Kompiuterinės technologijos > Internetas
Lankomumo reitingas Publikuota: 2005-03-14 Spausdinti Spausdinti
Interneto fenomenai: informacijos šniukštinėjimas

Informacijos šniukštinėjimas (information scent) – vizualinių ir lingvistinių užuominų paieška, lankytojui leidžianti suvokti, ar šaltinyje (svetainėje) galima rasti jam reikiamos informacijos.

Informacijos šniukštinėjimas – tai vienas iš specifinių požymių lankytojo elgesio, kuris vadinamas „informaciniu vartotojiškumu“ (information foraging). Nepriklausomai nuo to, ar lankytojas ieško kokios nors konkrečios informacijos ar tiesiog „ko nors įdomaus“, naršymo metu jis elgiasi, kaip pievoje besiganantis gyvūnas, kuris juda į tą pusę, kur daugiau žolės. Žmogiškuoju aspektu žolę atitinka informacija, tačiau elgesio taisyklės išlieka. Pirmą kartą informacinio vartotojiškumo teoriją suformavo Piteris Piroli (Peter Pirolli) ir Stiuartas Kardas (Stiuart Kard) iš Palo Alto Tyrimų Centro, 1995 m. gegužę „Skaičiavimo sistemų ir Žmogiškojo faktoriaus“ konferencijoje perskaitę savo ataskaitą „Informacinio vartotojiškumo elgesys prieigos prie informacijos terpėje“.

Šiaip jau vartotojiškumo teorija sukurta dar 70-aisiais praėjusio amžiaus metais, o jos tyrimų objektas buvo gyvūnų elgesys ir strategija, ieškant maisto. Ši teorija buvo pagrįsta sąnaudų ir būtinybės analizės (cost-benefit analysis) idėja. Dabar tai – gan populiarus ekonominio vertinimo metodas. Jis numato, kad gyvūnas apžiūri maisto kiekį (t.y., įvertina naudą) ir apskaičiuoja jos gavimui (sąnaudoms) reikalingą energijos kiekį. Jums atrodo, kad gyvūnai nesugeba atlikti tokių sudėtingų matematinių apskaičiavimų? Pasirodo, kad jie juos atlieka lengvai ir intuityviai. Ypatingai sudėtingos strategijos pas gyvūnus susiformavo, vykstant ilgam evoliucijos procesui. 90-ųjų pradžioje buvo sukurta informacinio vartotojiškumo teorija, kuri būtinybės ir sąnaudų analizę išplėtė žmogaus naudojama informacija.

Kai lankytojas užeina į dar nematytą svetainę, jis padrikai peržiūri puslapyje esančius paveikslėlius ir tekstą, kad suvoktų, ar svetainė turi tai, ko jis ieško. Šniukštinėjimo proceso metu lankytojas ieško sprendimą padedančių atlikti vizualinių ir lingvistinių užuominų. Pavyzdžiui, jei vartotojas ieško įrenginio tvarkyklių, tai tokia užuomina gali tapti nuoroda, pavadinta „Atsisiųsti“ arba, dar geriau, „Įrenginių tvarkyklės“ ar įrenginį pagaminusios firmos pavadinimas. Užrašais “Produktai“ ar „Pirkti“ besipuikuojančios nuorodos yra netinkamos ir daugeliu atvejų nepaveikia lankytojo – šis neturi daug laiko apsisprendimui prieš tai, kai naršymą tęs kitose svetainėse. :Laikas, kurį lankytojas skiria svetainės įvertinimui – tai jo sąnaudos. Informacijos šniukštinėjimas leidžia apspręsti potencialią gausimą naudą, kurios vartotojas gali tikėtis, šioje svetainėje praleidęs tam tikrą laiką.

Informacijos šniukštinėjimo fenomenas ryškiausiai atsiskleidė, atsiradus Internetui, nes jos tankis padidėjo keliais lygiais, tačiau toks vartotojų elgesys buvo žinomas ir anksčiau. Pavyzdžiui, gerai išnagrinėtas pastovių storumu pasižyminčių angliškojo „Times“ laikraščio numerių skaitytojų elgesys. Naują numerį gavęs skaitytojas dažnai turi polinkį pirma perversti puslapius, padrikai peržiūrėdamas antraštes, o po to imasi įdėmiau skaityti jį sudominusius straipsnius. Šiuo atveju mes turime reikalą su trumpalaikiu ir ribotu informacijos šniukštinėjimo fenomeno pasireiškimu. Tuo tarpu Interneto vartotojai, skirtingai nuo laikraščių skaitytojų, taip elgiasi nuolat. Jie verčia webmasterius ir marketingo specialistus keisti svetainių dizainą ir turinį taip, kad jis atitiktų informacinio vartotojiškumo teorijos dėsnius, kurie turi įtakos standartinio vartotojiškumo formavimui. Šie standartai pastoviai tobulinami, nes sąnaudų ir naudos formulėje pastoviai didėja vartotojų laiko vertingumas.

Griežtai draudžiama Straipsniai.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo. Cituojant būtina aiški nuoroda į Straipsniai.lt kaip informacijos šaltinį.

Atsitiktinės gairės:    Šamanai (7)    Neištikimybė (2)    Šv. Valentino diena (11)    Šachmatai (11)    Paukščiai (5)    Sveikata (313)    Pankai (6)    Raganos (12)    Žmogaus klonavimas (2)    Paieškos sistemos (14)    Erich Fromm (5)    Ekologija (15)    Programos (61)    Antanas Terleckas (2)    Žmogaus teisės (18)    Literatūra (239)    Matematika (2)    Žindymas (14)    Užgavėnes (9)    Gender Loops (6)    Grybų patiekalai (6)    Nešiojami kompiuteriai (12)    Aiškiaregiai (11)    Barai (7)    Go-go (10)    Vėlinės (5)    Proza (157)    Gyvūnai (174)    Likeris (2)    Dvarai (36)    Gimimo diena (3)    Buto remontas (3)    Turizmas (151)    Kinas (193)    Auklėjimas (7)    Viktor Uspaskich (61)    Tatuiruotės (7)    Televizoriai (2)    Roko muzikos grupės (10)    Picerijos (4)    Kornreksai (3)    Šokiai (56)    Draudimas (7)    Bučiniai (31)    Modemai (8)    Islamas (31)    Mistika (9)    Skirmantas Valiulis (32)    Dažasvydis (3)    Aikido (14)
1. Internetą išstums... Žmonių tinklas
2. Interneto cenzūra: asmens laisvės suvaržymas ar neišvengiama būtinybė?
3. „Skype“ ir „Comverse“ pristato naują paslaugą – „Klonies“
4. Skatinamas interneto vartojimas rajonuose
5. WebMoney uždaro sąskaitas?
6. KDE programuotojai kuria į Google panašią paieškos sistemą
7. Britanijos valstybinių įstaigų tarnautojai už porno resursų lankymą atleidžiami iš darbo
8. Jamaikos gyventojai nemokamai [!!!] naudosis Internetu
9. Los-Andželo Interneto kavinėse – paranojos manija
10. Honkongo policija tiria on-line pašto tarnybos veiklą
   
 
     
Prisijunk prie gerbėjų rato Google Plus! Mūsų jau 500. Skelbk informaciją, dalinkis naujienomis. Būk matomas!