LT   EN   RU  
2019 m. lapkričio 18 d., pirmadienis Straipsniai.lt - Teminis naujienų ir straipsnių katalogas
  Subkultūros
GOTIKA – tai tamsesnioji žmogaus pusė

2005-11-27 | Viskas prasidėjo apie 1977 m. Anglijoje. Tuo metu susikūrė klubas BatCave, jame koncertavo pradedančios pankų grupės, kurių muzikantai kartu buvo ir gotikos pradininkai. Tame klube nuolat vyko įvairiausi vakarėliai, į kuriuos būdavo galima įeiti tik kažkaip neįprastai atrodant. Žmonės dažniausiai ateidavo visaip nusigrimavę, išsidažę juodai veidus, persirengę vampyrais ir pan. Tai buvo lyg pastovus Helloveeno vakarėlis. Klube ėmė koncertuoti tokios grupės kaip Bauhaus, Siouxsie and the Banchees, The Cure (viena žymiausių gotų muzikos grupių pasaulyje). Po to atsirado šiek tiek kitokia muzika, tamsesnė, švelnesnė, niūresnė. Kadangi visa ši subkultūros istorija prasidėjo daugiau ar mažiau iš punk stiliaus, tik po to atsirado vadinamieji dark punkai. Tuo metu gotai atrodė kaip pankai: apiplyšę, jų skiauterės lyg varnų lizdai – tuo skyrėsi nuo paprastųjų pankų su stačiom skiauterėm. Vėliau susiformavo daug kitų pakraipų. Atsirado istorinių elementų, pvz., iš viduramžių – pūstos suknelės, aristokratiškai balta oda. Lietuvoje gotų subkultūros užuomazgų atsirado apie 1988–1990 metus, kuomet komunizmas ėjo į pabaigą, žmonės tapo šiek tiek laisvesni.1992 m. Tauragėje pasirodė laikraštukas „Nevilties dinastija“. Žiūrint iš muzikinės pusės, Lietuvoje tokios tamsesnės subkultūros pradininku galima minėti A. Mamontovą ir vieną iš jo pirmųjų albumų „Gali skambėti keistai“.

Lankomumo reitingasKomentarų: 8

plačiau >>

Gotai – pavojingi sektantai ar įdomi kultūrinė bendrija

2005-10-20 | Gotikinio judėjimo idėja yra perimta iš Vakarų apie 1990 –uosius metus. Iš pradžių atitinkamos idėjos pasireiškė kaip muzikinis reiškinys, vėliau susiformavo gotikinė subkultūra. Kas yra toji gotikinė subkultūra, tikslaus paaiškinimo nėra. Kiekvienas tai supranta savaip. Dažniausiai gotai apibūdinami kaip kultūrinė bendrija, kuriai priklausantys žmonės formuoja savo specifinį išskirtinį stilių, išvaizdą, požiūrį į save, pasaulį, gyvenimo būdą. Kiti sako, kad tai daugelio amžių ir kultūrų suformuotas palikimas. Dar kitų manymu, gotika – tai pasaulėžiūra, peržengusi gyvenimo būdo, muzikos, seksualinių potraukių ribas. Yra ir tokių, kurie tvirtina, kad gotika – tai visiškai ne daiktavardis – tai būdvardis, apibūdinimas. Tačiau gotikos apibūdinti keliais žodžiais neįmanoma, kaip pavyzdžiui, juodas nagų lakas ar baltas veidas. Patys gotai sako, kad kaip nėra taip paprasta apibrėžti, kas yra „grožis“ vienu ar dviem sakiniais, taip neįmanoma vienu sakiniu apibūdinsi ir tokį kultūrinį reiškinį. Daugeliui gotika asocijuojasi tik su juoda spalva ir nuolatine depresija. Tačiau gotika aprėpia daug daugiau – tai kultūra, apimanti muziką, meną, literatūrą, kiną, madą ir visą žmogaus veiklą, susijusią su kūryba.

Lankomumo reitingasKomentarų: 10

plačiau >>

„Visi hipiai buvo funky“

2005-10-05 | Jaunystė. Mes tikėjome tais dalykais, idealais. Iš to ir kilo Hippylando idėja. Hipių logotipai, internetiniai puslapiai, knygos, visa jų veikla yra nesmurtiniai. O „nuostabios“ smurtinės organizacijos, kurioms atstovauja kai kurie valdžios organai, aišku, yra prieš hipių judėjimą, nes tai prieštarauja jų pačių egzistencijai. Hipiai deklaruoja ne smurtą, o meilę ir pan., ir man priimtina ši jų „religija“. Pradžioje hipių judėjimas buvo labai „čiotkas“, viskas buvo gerai sutvarkyta, kol jis netapo komercinis. Tai natūralu: atsirado tie, kurie pradėjo gaminti indėniškus ir aborigeniškus papuošalus ir pan. Hipiai naikino skirtumus tarp tautų. Jie plačiai atvėrė tautų bendravimo duris, atsirado „kraujomaiša“ tarp įvairių kultūrų, visuomenės sluoksnių. Hipiai spyrė į užpakalį tai žmonijos daliai, kuri nebuvo pasiruošusi tokiems dalykams. Jie pirmi pradėjo kovoti prieš karą Vietname ir pan. Siūlau pažiūrėti filmą „The Doors“ (1991 m., rež. Oliver Stone – red.). Prisimintinas ir pirmasis hipių roko festivalis (Woodstock – red.), kuris įvyko Amerikoje. Jis buvo laisvas, nepriklausomas. Daug sukurta filmų ta aštuntojo dešimtmečio tema, pvz. Peter Greenawey filmai. Pirmasis Hippylandas vyko Didždvario gimnazijos kieme. Beje, kas juokingiausia, kaip vėliau sakė senieji hipiai Mažylis, Remigijus Jurela, kaip tik čia jie rinkdavosi, gerdavo vyną, dainuodavo dainas. „The Doors“ buvo jų religija, o jų muzika buvo „Led Zeppelin“, Jimmy Hendrixas.

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Banglai

2005-08-21 | Banglai - jaunuoliai apdribusiais drabužiais. štai kokią siaurą sąvoką mums duoda Lietuvių kalbos ir kultūros mokytojų sąjunga. Šiuo apibrėžimu niekas nesibaigia. Žodis "banglas" atkeliavo iš anglų kalbos. Banglas ko gero, yra tik kalbos riktas. Ne paaugliams nešioti tai, kas angliškai vadinama bangle. Toliau visų žodžių nuo bek- iki birk- aiškinimas visai sumautas, vieni vadinami žargonybe, nors tai grynai lietuviškas, net baltiškas ir gal net indoeuropiečių prokalbės žodis, kiti vulgarizmu, o treti - niekaip. Banglų amžius yra įvairus ir dažniausiai svyruoja nuo 12 - 25. Taipa pat pasitaiko ir vyresnių. Išorinė išvaizda - dažniausiai apdribusiais drabužiais, viršijančiais normalų dydį kelis kartus. Kadangi banglų būna įvairių pakraipų taigi jie skirtingai ir rengiasi. Bet išskirtinis jų bruožas yra laisvi nesuvaržyti, kartais netvarkingi drabužiai. Banglo šukuosena būna laisvo stiliaus. Ilgi, netvarkingi plaukai. Čia taipogi priklauso nuo jų pakraipos. Jų pakraipų yra daugybe, štai keletas jų: "hip-hop", "freestile", "sk8er", "graffiti", "brake-dance". Kiekvienas iš šių porušių yra skirtingos aprangos, kurie bus pateikti atskiruose šių pakraipų aprašymuose. Vidinė kultūra - banglai dažniausiai būna ramūs, nesikabinėjantys žmonės, būriuojantys savo mėgstamosiose vietose. Jų vidinės kultūros pagrindinis bruožas yra laisvas gyvenimas ir "neužsirakinimas" savo vienu ar kitu požiūriu į tam tikrus objektus ar įvykius. Banglai - žmonės sukalbami, dažniausiai tolerantiški, taikūs.

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Forsai (gezai)

2005-08-21 | Forsai (gezai)- sportinio stiliaus juonuoliai, paplitę didžioje dalyje lietuvos miestų. Pagrindiniai miestai Kaunas ir Panevėžys. Forsas(gezas) žodis atkeliavęs iš anglų kalbos ( force - jėga.). Amžius labai įvairus, svyruoja nuo 12-30 metų. Tai galima paminėti kaip sovietinio rėžimo padarinys. Kuomet Lietuva nebuvo nepriklausoma tada forsai, tuomet "marozai" būdavo pagrindinė vyraujanti subkultūra. Forsai (gezai) turi du pagrindinius porūšius: tai marozai ir grynieji forsai. Jų išskyrimas aprašytas atskiruose straipsniuose. Išorinė išvaizda - Forsai ir marozai rengiasi labai panašiai - tai dažniausiai būna sportinis stilius. Treningai - mujms visiems žinomų firmų. Ir sportiniai bateliai taipogi šių firmų ir pan. Šukuosenų nebūna, nes nėra iš ko jiems jas daryti. Plaukai trumpai kirpti, arba skusti. Forsą labai nesunku atskirti iš kitų subkultūrų. Išskirtinis bruožas - ėjimas per dvi gatvės plyteles išskėtus rankas, kad visi matytų koks jo "rėmas", ir koks jis stiprus. Vidinė kultūra - Štai šiame kriterijuje forsai nusileidžia visoms subkultūroms, jų vidinė kultūra yra menka. Išsilavinimas labai retai kada yra didesnis negu profesinės mokyklos lygio. Universitete forsų būna bet retokai. Gėrio jie mažai "spinduliuoja", labai slopina savo vidinę kultūra įvairiais keiksmais ir seilių spjaudymu aplink save. Viena iš pagrindinių forsų vidinės kultūros vertybių yra treniravimasis "kačelkėse".

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Skinai šiurpina miestą

2005-08-15 | Septyniolikmetę šiaulietę užpuolė skustagalviai. Skinais save vadinantiems vaikinams įtūžį sukėlė moksleivės kuprinė su Dovydo žvaigžde. Skinai kuprinę sudegino, o merginą apipylė smūgiais. Tai - ne vienintelis kareivišką aprangą mėgstančių, kerziniais batais avinčių, murzininkais ir smogikais pravardžiuojamų vaikinų siautėjimo pavyzdys. Jie jau ir dieną muša žmones. Pačiame Šiaulių centre. Smūgis iš nugaros Asta (vardas pakeistas) su dviem draugais sėdėjo kavinėje "Elitas". Šalia alų gurkšnojo moksleivei pažįstami skinai: Lauras, jo brolis Alius ir Evaldas su dviem merginomis.
"Turėjau kuprinę, ant kurios buvau nusipiešusi Dovydo žvaigždę. Kaip ženklą, kad man visi lygūs, kad nesu rasistė", aiškina moksleivė. Taip negalima. Mums nepatinka. Mes to netoleruojame tokiais priekaištais skustagalviai apipylė Astą, išvydę žvaigždę. Tu juk žinai, kad mums nepatinka - kodėl taip darai? "Gerai, sakau, nebebus tos žvaigždės - bet jie neklausė. Vienas atsikėlė ir išėmė iš kuprinės mano daiktus. Tada išsinešė kuprinę į lauką ir sudegino", - sako Asta. Ji su draugais patraukė namo. Skustagalviai su merginomis - iš paskos. Vilniaus ir Draugystės prospekto gatvių sankryžoje, visai šalia namų, Asta pajuto smūgį į veidą. Iš nugaros. Smogė viena iš skinų merginų. "Davė taip, kad net "miela" pasidarė. Nukritau ant žemės, vos begalėjau kvėpuoti. Skinai tuo metu "užsiiminėjo" mano draugais. Paskui vienas priėjo prie manęs ir keliskart spyrė į šonkaulius", - sako moksleivė.

Lankomumo reitingasKomentarų: 1

plačiau >>

"Juodasis" menas - spraga užburtame komercijos rate

2005-05-22 | Komercinis menas - šiandien tai niekam ne naujiena. Televizija užtvindyta komercinių filmų, radijas transliuoja komercinę muziką, iš garsų ir vaizdų „užkalami" milžiniški pinigai, o meno kūrinys (filmas, daina, albumas) suvokiamas kaip rinkos sąlygoms, pasiūlos ir paklausos dėsniams pavaldus produktas, kitaip sakant - prekė. Siekiant didesnio pelno, kuriamas produktas, atitinkantis daugumos skonį, o tai reiškia ne ką kita, o vidutinybę. Tuo pačiu tas „vidutiniokiškas" skonis ir formuojamas, reklamuojant ir siūlant „vidutiniškus" produktus. Susidaro užburtas ratas. Apie šį užburtą ratą, kultūros industriją ir visus juos niuansus dar XX a. pirmojoje pusėje, vos pradėjus plisti radijui, televizijai ir komerciniam kinui, rašė autorių grupė, žinoma Frankfurto mokyklos pavadinimu. Garsiausi šio laikotarpio jų atstovai yra Max Horkheimer ir ypač - Theodor W. Adorno. Už visos šios pramogų industrijos, anot Frankfurto mokyklos, slepiasi ir keroja žmogų pavergianti, skaudžias socialines pasekmes nešanti ideologija. Ji veikia ne per žodžius, ne per argumentaciją, tegul ir demagogišką, bet per sistemai palankias asociacijas iššaukiančius vaizdo ir garso signalus, kurie priimami noriai, kadangi sukelia malonumo įspūdį. Malonumas skirtas atsipalaiduoti nuo sekinančio darbo gamykloje ar biure, kad po to, pasisėmus naujų jėgų, vėl būtų galima grįžti į tą pačią pavergiančią rutiną.

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Kernavės miške surengtą devintąjį festivalį "Mėnuo Juodaragis" gotai nuspalvino juodai

2005-04-30 | Nuo ketvirtadienio iki sekmadienio Valiukiškiuose energingai virė kultūrinio ir subkultūrinio gyvenimo katilas. Kiekvienas galėjo rinktis renginius pagal savo skonį ir interesus. Grojo "Hybryds", "Romowe Rikoito", "Wejdas", "Girnų Giesmės", "Kūlgrinda", "Šova", "Goetheanum", "Aistė & Skylė", "Dvi Mudvi" ir kitos muzikinės grupės bei atlikėjai iš Lietuvos bei užsienio, dalyviams surengta daug paskaitų, užsiėmimų, kino peržiūrų, žygių po Kernavės apylinkes. Kas į festivalį atvyko su vaikais, savo atžalas galėjo palikti "vaikų darželyje" - vaikai išgirdo senovės lietuvių pasakų, dalyvavo lauko žaidimuose, vaidino lėlių teatre, piešė kreidelėmis ant medžio lentelių, lipdė iš molio... Rengėjų pasiūlyti užsiėmimai tai šen, tai ten sutraukė būrelius žiūrovų. Pavyzdžiui, prie laužo apie būgnus pasakojo Hokshila - regio muzikantas, su "B.J. Fighters" sudainavęs šlageriu tapusią dainą "Pasaulis gražus". Dirbęs Pietų Afrikoje, jis rodė būgnavimo ypatumus, pasakojo apie afrikietiškus būgnus ir būgnelius. Kam tai buvo neįdomu, maudėsi tvenkinyje, gurkšnojo alų ir laukė mėgiamų atlikėjų koncertų. Buvo galima pamatyti ir gerokai įkaušusių ar įtartinai apdujusių asmenų, bet jų buvo vienetai. "Mėnuo Juodaragis" anksčiau ne kartą buvo minėtas ir kaip narkomanų susibūrimo renginys. Galbūt dėl to organizatoriai akcentavo, kad dalyviai neatsivežtų ne tik stipraus alkoholio, bet ir kvaišalų.

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Klaipėdos „metalistai" renkasi pogrindį

2005-04-11 | Ilgi plaukai, tamsūs rūbai, grandinės - neatsiejama „metalisto" atributika. Tačiau „Metal blade" vaikinukai prisipažino, jog savo įvaizdžiui skiria nedaug dėmesio. „Dauguma nori išskirti - apsikarsto grandinėmis, bet mums tai atrodo juokingai. Scenoje pasirodome juodais drabužiais, rengiamės taip, kad būtų patogu. Nes per koncertus sunku išlikti sausam", - pasakojo Artūras. "Metalistų" išvaizda kartais užkliūva vadinamiesiems „treninginiams", iš kurių sulaukia pasiūlymų apsilankyti kirpykloje. Tiesa, grupės būgnininkas neseniai atsisveikino su savo ilgais plaukais. „Atsibodo", - tikino Kirilas. "Metalistai" taip pat neapsieina ir be pagrindinio sceninio judesio - galvos kratymo. Anot vaikinų, šis veiksmas nieko nesimbolizuoja, paprasčiausiai taip jie išreiškia savo energiją, nuotaiką. „Nors sudėtinga tuo pačiu metu groti ir kratyti galvą. Kitą rytą neišvengiamai skauda visą kaklą", - juokėsi vaikinai. „Metal blade" nariai pastebėjo, kad kartais sudėtinga uždegti publiką, ji būna pasyvi. Jie mato, kad susirinkusiesiems patinka „metalo" muzika, tačiau jie varžosi save išreikšti. Vaikinai įsitikinę, kad sunkiosios muzikos gerbėjų visada bus Klaipėdoje, tačiau nemano, kad ateityje kas keisis: „Metalas" kaip buvo undergroundas, taip ir liks. Apie būsimus koncertus gandai sklis tarp draugų. Kodėl nesiafišuojame? Nemanome, kad miesto savivaldybė susigundytų pasiūlymais organizuoti „metalo" koncertus. Tam reikia pinigų, o „metalas" - ne komercinė muzika".

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Gotikinė aplinka: „black metal“, satanizmas ir vampyrai

2005-03-30 | Gotikinė aplinka (kartais, pagal analogiją su aštuntojo dešimtmečio išpopuliarinta Naująja banga [New Wave], ji dar vadinama ir Tamsiąja banga [Dark Wave]) didžiąja dalimi buvo formuojama roko muzikos, nors nemenkos įtakos čia turėjo ir grožinė literatūra, komiksai, kinas, vaidmenų žaidimai, o vėliau, žinoma, ir internetas. Ir nors pats terminas „gotika“ šiam reiškiniui įvardyti buvo sugalvotas pašaliečių, judėjimo šalininkai, – nepaisant to, kad didžiajai jų daliai aštuoniolikto bei devyniolikto amžiaus gotikinė literatūra nebuvo žinoma (išskyrus, nebent Drakulą, kurios priskyrimas gotikiniam žanrui, anot šiuolaikinių kritikų, yra diskutuotinas klausimas), – jį gana greitai perėmė. Kita vertus, gotikinės muzikos svarbu nepainioti su „heavy metal“ žanru. Pastarasis daugiau žaidžia kraštutiniais žmogiškais jausmais bei emocijomis. Tuo tarpu gotika labiau koncentruojasi ties konkrečiomis žmogiškomis reakcijomis ar emocijomis, susijusiomis su mirtimi, numirėliais, krauju, vampyrais bei kitais makabriškais dalykais. Ir nors velnias šioje aplinkoje yra dažnai minimas asmuo, jo vaidmuo čia toli gražu nėra pagrindinis. Be to, Šėtono motyvas yra mėgiamas daugelio roko muzikos žanrų atlikėjų, ne tik gotų (kaip, beje, ir vampyrai, išties neretai besisvečiuojantys „heavy metal“ muzikantų atliekamuose tekstuose). Galima atsekti daugelį šaltinių, turėjusių nemenkos įtakos gotikai.

Lankomumo reitingas

plačiau >>

Populiariausių straipsnių Top-100
   
 
     
Prisijunk prie gerbėjų rato Google Plus! Mūsų jau 500. Skelbk informaciją, dalinkis naujienomis. Būk matomas!